Vem tar Alliansenbucklan?

Finalen på Alliansen närmar sig. Fyra lag kvar: Ifö/Bromölla, Nosaby IF, Hässleholms IF och Mjällby. Skrev tidigare att jag tyckte att Nosaby hade det rätta "flytet", 7-1 mot KFF bevisade detta en del. Den känslan håller fortfarande i sig. Det som talar emot Nosaby är att min gamla sporadiska arbetskamrat Berat Gjyrevci spelar i Ifö/Bromölla i år. Det som tala för Nosaby är att Ifö/Bromölla inte har en målvakt utan satt en utespelare i mål. Detta behöver inte vara en nackdel men eftersom inget lag i alliansen använder sin målvakt så mycket mer än till att vakta målet så kan en utespelare göra mer skada en nytta, speciellt i täta matcher.

Vilket lag får då Nosaby möta i final? Jag skulle bli överraskad om det skulle bli något annat lag än Armin Feratovic Mjällby. Finalen vinner Nosaby och försvarar därmed Kristianstadsfotbollens ära. Samtidigt skulle det betyda att mitt Viby åkt ut mot mästarna två år i rad.

Anledningen till att jag inte skriver om damerna är att deras turnering är en uppvisning i KDFF:s överlägsenhet i regionen. Det är otroligt roligt för Kristianstad att vi har i alla fall ett elitlag i fotboll i regionen men för turneringen Alliansen är det inte lika roligt. Tänker inte göra misstaget att jämföra herr med damfotboll. Den debatten leder aldrig någonvart. Hade kanske följt damturneringen mer om det inte vore för att den helt saknar spänning. Detta kanske ändrar sig allt eftersom min tjej växer upp och vips så sitter man där ändå.

Blev Svahns papperskorg verkligen bortsprängd!?! Jag kommer ihåg att jag som barn la smällare i brevlådor vid något tillfälle. Det krävs rätt så många Maxi Kinasmällare för att "spränga" en brevlåda. Angående smällarna, så hette de faktiskt så, och nej de var inte köpta på Maxi. Maxi fanns inte när jag var barn.

Domarna har fått ta mycket skit i Alliansen. Ibland lite väl mycket kan jag tycka. Att "storlagen" gynnas av domarna är nog ingen nyhet. Så är det överallt inte bara i Alliansen. Jag lämnar över det till Goran och Bonde att fortsätta blogga vidare om det.

Nu är Teletubbies slut och det betyder att min "bloggtid" är slut.

Johansen



Hittat på Youtube. Den som lagt upp klippet  har döpt det till "Futsal Alliansen i Kristianstad FIF.VS HIF. Visste inte att det spelades futsal i Alliansen? Vilka är lagen?

Kommentarer
Postat av: Insidejob

Det var ingen vanlig smällare.

Utan en hemmagjord bomb som vi tifos har tillverkat.

2009-01-04 @ 11:30:59
Postat av: United

Visste inte att du var så insatt Kristian.

Jag tror personligen att Bromölla vinner.

Bästa spelaren i Alliansen hittils har utan tvekan varit Bromöllas Berat.

2009-01-04 @ 14:20:59
Postat av: Berat?

Berat? Var det han i Bromölla som under åttondelsfinalen lyckades med konststycket att på liggande boll (frispark en bit in på Åsums planhalva) lägga en bredsida över linjen bakom målet och fick vila en minut extra som belöning?

2009-01-04 @ 15:22:17
Postat av: Åskådaren

Ifö/Bromölla 2–Nosaby 1

Bromölla: Tycker dom har spelat stabilt. Dock har dom ej stött på något jätte tufft motstånd än. Fjälkinge i kvarten är väl den tuffaste uppgiften hittills, det säger en del. Målvakten kan också vara ett problem. Jag tror inte att Martin Michalski kommer göra så många utflykter mot Nosaby, då detta är ett bättre lag och man bör spela lite säkrare, men en riktigt bra målvakt hade behövts. Han har fumlat en del på relativt enkla skott.

Nosaby: Kvartsfinalen var riktigt imponerande. Dom vann ju även mot "skrällvarningen" Jämshög. Taktisk disciplin, teknik och fart. Är dom kanske nöjda med uppvisningen mot KFF?



Hässleholms IF 2–Mjällby

Hässleholm: Vann mot "favoriterna" VMA. Tycker inte dom har imponerat något särskilt, men ändå lyckats vinna sina matcher med ganska övertygande siffror (bortsett från VMA-matchen).

Mjällby: Tycker inte dom har imponerat alls (för att vara ett superettanlag). Dock har dom gjort det som behövts för att vinna. Givetvis kan dom, och kommer kanske (?) med ett riktigt starkt lag nu när finalen är nära.



Nosaby vinner en jämn och tuff match, kanske genom ett avlossa fler skott utifrån som Michalski inte kan hålla. Tror dom kommer få något/några enkla mål.



Mjällby (i mina tankar kommer dom med ett starkt lag) kör över Hässleholm utan att ta ut sig särskilt mycket. Hässleholm är väl nöjda med att ha kommit så långt.



Finalen: Nosaby-Mjällby

Nosaby har publiken i ryggen och vinner, hoppas jag, mest för att det hade varit kul att se Mjällby förlora, samt att se ett Kristianstadslag vinna (som inte är KFF). Det känns som att dom är "in the zone"



Ja, samma tips som Johansen alltså!

2009-01-04 @ 15:59:14
Postat av: Harriiss

Min bror Armin kommer vinna!!! :D



Jag ska köra hem han med taxi gratis efter matchen!!! :D :P

2009-01-06 @ 15:17:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0