Premiär för Bönan's Hockeyhörna!

Tjena Boys!
 
Jetmir ställde frågan om jag vill framföra mina rekar här på Jetlagg. Han fick såklart ja tack som svar och nu läser ni mitt första inlägg.

Sitter och njuter av Milans förvandling gentemot Tottenham hemma. Kul att se dem spela när Boateng och Pato är på spelhumör. 2-0-målet är ju väldigt vackert. Nog om fotboll nu. Det kan ni bättre än jag. ;-)

Tanken är att jag ska hitta spelvärda matcher i NHL, Elitserien, Allsvenskan. Alla mina odds kommer vara hämtade från bet365.com.
De har bäst utbud och genrösa odds på framförallt NHL.

Snabb presentation: Henke, (kallad "Bönan" av Jet efter en diet där jag käkade just bönor) heter jag. Lirat boll med Jet i KBI och Viby och har även gått gymnasiet med herr Isufi under tre galna år på Österäng.
Min hockeybakgrund: Spelade själv i 10-12 år och har även varit domare. Bor i Sundbyberg utanför Stockholm och har följt Djurgårdens IF på plats under tre säsonger i Elitserien. Har nära kontakt med folk som följer Hockeyallsvenskan på plats och får ofta nys om vad som händer även i den lägre serien Division 1.
Jag följer också NHL tätt. Kollar en del matcher, (när man orkar vara uppe) läser dagligen vad som händer på olika forum och bloggar. Det har blivit mitt sätt att tackla vintrarna.

Hockeyn har som ni säkert vet tätare spelschema än fotbollen. Matcherna, (främst NHL) böljar mycket fram och tillbaka med många skott mot mål. I grund och botten är det jämnare mellan lagen i exempelvis Elitserien om man jämför med tex Premier League i fotboll. Således är ju oddsen också högre på ishockeyspel.

Jag inleder mitt första rek med just Elitserien. Jönköpings stolthet och de regerande mästarna HV71 har en fin chans borta mot Timrå IK i E.ON Arena imorgon, (tisdag).

Här kommer min motivering:
Femte och sista matchen lagen emellan och de andra fyra har slutat med idel bortasegrar. Alltså vet HV71 hur man vinner uppe i Timrå.
Timrå IK krigar för att nå slutspel eller undvika kvalspel för att hänga kvar. Väldigt jämnt i botten med 5 lag inom fyra poäng. Senaste matchen hade Timrå ett jätteläge att ta tre poäng hemma mot bottenkollegan AIK. De misslyckades, (föll med 1-3) och just hemmaspelet tillsammans med skador gör att de "rödvita" ligger i botten. Sämsta hemmalaget i serien med endast 29 poäng inspelade på 26 matcher talar sitt tydliga språk.
Säsongen har varit mycket olyckligt på ett plan: Tunga skador på nyckelspelare.
Inför morgondagens match saknas fortfarande landslagsbacken Sebastian Erixon, backkämpen Pär Styf samt en trio av anfallspjäserna: Fredrik Hynning, Anton Axelsson och Timo Pärssinen.
Anfallet är dock inte Timrås törsta problem. Laget har förstärkt under säsongen med transatlanten
Matt Murley finnen Mika Viinanen och svenska löftet Carl Klingberg från Frölunda med godkänt resultat.
Problemen återfinns i försvaret och dessvärre längst bak, nämligen målvakterna. Förmodligen den viktigaste positionen när täta hockeymatcher avgörs.
Senast gjorde förstamålvakten Magnus Åkerlund comeback efter sin långtidsskada och såg lite rostig ut. Bakom honom är Juha Pitkämäki ny på skadelistan och JVM-målvakten Fredrik Pettersson-Wentzel har inte imponerat när han fått chansen.
Stort frågetecken för Timrås burväktare alltså!

Motståndarna HV71 har haft det tungt på sistone. Förlorat fem raka bortamatcher. Spelet har inte legat på topp men laget är alltid med i sina matcher och skapar ofta många målchanser. Nu är lagkaptenen och lagets hjärta Johan Davidsson redo för comeback. Bara hans blotta närvaro lyfter laget som har saknat sin ledare i 8-10 omgångar. Dessutom återförenas lagets sylvassa förstakedja med Martin Thörnberg och Jukka Voutilainen som forwards.
Laget har trillat ner till delad andra plats med samma poäng som trean Färjestad och sex poäng före Linköping och Luleå på fjärde- och femteplatsen. Motivationen är det alltså ingen fel på. Lagen 1-4 har hemmafördel i kvartsfinalserierna och HV71 kommer göra allt för att vara ett utav dem.
Enligt HVs tränare Janne Karlsson så saknas Fredrik Bremberg pga sjukdom och Johan Lindström (skada). Sedan tidigare är André Petersson, Lance Ward och Daniel Rahimi borta från spel.
HV71 väntas starta med landslagsmålvakten Daniel Larsson som ligger sexa i målvaktsligan med fina 91,82 i räddningsprocent.
Intresserad av mer statistik. Klicka här och välj sedan Elitserien uppe i menyn. Här finns allt från poängligor till lagstatistik.
Slutsats:
Sett över fyra femmor är HV71 utan tvekan det starkaste laget. Man har producerande spelare i alla formationer till skillnad från Timrå som dessutom saknar flera nyckelspelare. Målvaktsspelet är också det en klar fördel för HV71. Jag förväntar mig en matchbild där Timrå kommer köra för fullt från början. HV71 kommer få sina lägen att ställa om och där tror jag matchen avgörs.

Går att hitta till fina 2.45 på raka tvåan. För er som är rädda för kryssresultat så finns handicapspelet +0,5 för HV71 till godkäna 1.60.
Rygga om ni får feeling!
Med hopp om en trevlig tisdag.

//Henke "Bönan" Nilsson

Kommentarer
Postat av: Kalle

Bönan verkar veta vad han pratar om. Med den motiveringen tror jag inte det finns en enda läsare som inte kommer sätta en slant på HV71 imorgon :)

2011-03-01 @ 02:02:16
Postat av: Nif

Jag kör med 500 på -1,5 på Hv.

Synd att det inte finns ett till spel. ingen NHL eller?

2011-03-01 @ 09:42:39
Postat av: Johan

Ryggade dig Henrik.

Det ser bra ut hittills.:D

2011-03-01 @ 19:45:51
Postat av: United

Amen va fan bönan...du skrev en bok om denna rek och så går de åt helvete! Skärpning!



Spelguden, gör comeback till helgen, we have faith in You...

2011-03-01 @ 21:18:19
Postat av: Kalle



Jetmir



Hade väntat mig ett inlägg om Milans vinst igår, men jag antar att du väntade på kvällens stormatch så du kan slå två flugor i en smäll?

2011-03-01 @ 23:11:31
Postat av: Bönana

@ United.



Ska reka med mindre text i framtiden. ;-)

2011-03-02 @ 00:00:07
Postat av: CV

Bönan du behöver inte skriva några långa texter för att vi ska rygga dig..

Det räcker med att du skriver att du antagligen tror på det ena eller andra laget, vi är speltorskar hela högen här.



.Du kan bara säga att du hört det från en kompis polare som i sin tur fick veta det av sin farmor, OCH våra pengar är lagda på spelet :-)

2011-03-02 @ 19:48:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0