Veckans profil: Mats "Mattan" Nordgren




Nu är det dags för en intervju med en profil som förmodligen är större än alla andra. En person som under sin karriär både hann med landslagsspel och spel i Bundesliga.
 
Hallå Mats! Hur står det till?
Ganska bra faktiskt, väntar på våren med värme och sol som resten precis som jag
förmodar resten av det här landets befolkning gör.

Namn= Mats Nordgren

Ålder= 53

Familj= Gift med Agneta, två barn Paola och Niklas.

Yrke= Skolledare

Inkomst - För låg 

Klubbar du spelat i -  Skepparslöv IF, Vä IF, Hässleholms IF, ÖSTER IF, KSV Kassel, Mjällby AIF, Vilan BoIF, Hanaskog IS

Favoritklubb - Barcelona

Favoritmat - Grillad oxfilé med råstekt potatis och gärna en god sås till.





Som alla vet så var du en Svensk landslagsman. Hur var det egentligen att spela för ditt fosterland?

En skön känsla som är svår att beskriva. Egentligen är det många känslor som far genom huvudet när man hör nationalsången. Gunde Svans uttryck "man får ståpäls" ligger nära till hands.



Vilken match är den du minns bäst?

Min första "riktiga " landskamp mot Frankrike från start är den match som jag minns bäst. 1 september 1978 på ett nybyggt Park de Prince i Paris inför en fullsatt stadion. Frankrike

blev fyra i VM under sommaren och vi var ganska kraftigt nederlagstippade, men lyckades klara 2-2.

Svenska målskyttar: Mats Nordgren och Anders Grönhagen. Anders kvitterade med 1 minut kvar och jag har nog aldrig upplevt en fullsatt arena där det varit så tyst....lite av att man kunde höra den berömda knappnålen.

Du var ju en tekniker på din tid. Hur var det att spela under en tid då teknikerna fick utrymme?

Tror egentligen inte att tekniska spelare fick så mycket större utrymme på min tid. Däremot fick den spelartypen lite friare tyglar på den tiden tror jag. Lite synd att svenska tränare generellt idag, fortfarande lever kvar med den gamla engelska modellen som Roy och Bob tog hit.

Det är trots allt dessa spelartyper som kan avgöra matcher som står och väger genom att bryta mönster, göra det oväntade. I dagens svenska fotboll uppskattas och uppmuntras dessa spelare för lite tycker jag av sina tränare. Det är ofta man hör från tränarkåren att i år ska vi spela offensiv fotboll, satsa på konstruktiva spelare. När så serien startar ser det ut som vanligt dvs tonvikten ligger på att förstöra motståndarnas spel och mindre på det egna spelet.

Vad tror du är den största skillnaden mellan dagens fotboll och fotbollen som utspelade sig när herr Nordgren var aktiv?

Alla spelare idag är betydligt bättre rustade både fysiskt och psykiskt eftersom man har fotbollen som yrke idag.

Tempot har ökat generellt även om vissa matcher även idag kan vara sömnpiller pga av lågt tempo i matchen.

Dessutom tror jag att man är betydligt mera taktiska idag och försöker hålla mera strikt till sitt taktiska upplägg.

Då jag spelade i Öster gav vi nog tränarna en del gråa hår genom att själva ändra spelsätt under matchens gång.

Skulle nog inte vara helt uppskattat idag, men med tre svenska mästerskap hade dom väl svårt att kritisera alltför hårt. Gädjen och glimten i ögat fanns nästan alltid där. Idag kan man se spelare som ser ut som fiolsträngar när dom går ut till match i div. fyra-fem.

Hade man samma status som fotbollsproffs på din tid som dagens sjärnor har nu?

Den är förmodligen högre idag eftersom det mesta i dagens samhälle värderas i pengar och det är enorma summor i omlopp i dagens fotbollsvärld. Media bidrar också i mycket större utsträckning till att höja dagens stjärnor till skyarna, dock är dom fortfarande lika snabba att sänka någon då det går mindre bra.

Var du mer uppmärksammad bland damerna som proffs i Tyskland kontra Sverige? Enligt egen utsago hade jag föredragit svenskornas, för tyskorna e ju inte direkt kända för att vara några nackvridare precis:)

Förstår inte frågan , så vi tar nästa fråga tycker jag.

Var det slappare förhållningsregler i Tyskland gentemot Sverige gällande alkohol? Var det samma ölhävarkultur som i England där man svepte några kalla både efter träning och match?

I Tyskland är det mycket diciplin som gäller så det var nolltolerans mot alla övertramp inkluderat alkohol.

Vem av dagens fotbollsstjärnor skulle du likna dig mest med?

Den frågan lämnar jag gärna till någon annan att bedöma för själv har jag inte ens tänkt tanken.

Spelartypen som jag representerade är utrotad i Sverige och förekommer väldigt sporadiskt i nuvarande tid och då i  enstaka exemplar framförallt i sydligare varmare länder.

Saknar du proffslivet?

Givetvis saknar jag det ibland. Det är en priviligerad situation att få göra det man tycker bäst om och dessutom få bra betalt för att göra det, men var sak har sin tid och jag kan inte klaga på mitt nuvarande liv.


 

Vad var din främsta egenskap som fotbollsspelare?

Spelsinnet/spelförståelsen och tekniken tror jag.



Vad var din sämsta egenskap som fotbollsspelare?

Hade nog inte skadat med några kilo muskler till - fysiken.


Vem tycker du är den bästa fotbollsspelaren i stan?

Finns några duktiga spelare i stan och jag hoppas tränarna låter dessa spelare få gör det dom är bra på så kanske vi så småningom får se elitfotboll i stan även

på herrsidan.


Den mest överskattade?

Pass.


Bästa fotbollsögonblick?

Första landslagsmålet mot Frankrike-78


Bästa fotbollsspelaren du spelat mot ?

Platini - Frankrike


Vem är din förebild och varför?

Har ingen direkt förebild, men kan göra ett avslöjande att min idol som fotbollsspelare då jag var riktigt ung var - Roger Magnusson, för mig en av Sveriges bästa fotbollsspelare

genom tiderna som tyvärr inte fått den uppskattning han förtjänar.


Vad är det bästa respektive det sämsta med Kristianstad?

Fin natur och nära till det mesta, framförallt Köpenhamn som jag gillar.

Jantelagen styr i vår stad tyvärr, människor har svårt hantera andra människors framgång och försöker då istället hitta det negativa  - destruktivt.


Om du hade fått ändra något i ditt förflutna, vad hade du ändrat på?

Tagit någon av de proffschanser jag fick innan den jag hoppade på som 27-åring.


Vem hade fått spela huvudrollen om man hade filmatiserat ditt liv?

Robert Gustafsson - han hade säkert kunnat göra något roligt av mitt liv. 


Läser du Jetlagg?

.....det händer.


Har du ett förslag på en profil vi kan intervjua och i så fall varför?

Ronnie Larsson - när spelar KFF i Superettan ?



Tycker du att du var mer talangfull då än vad din kära son är nu?

Svår fråga, oavsett talang så behövs också en del tur för att lyckas, att göra bra matcher vid rätt tillfälle och att få vara skadefri. Får nog ändå svara att Niklas definitivt

inte har mindre talang än vad jag hade. Men som sagt det är en hel del andra faktorer som också spelar in för att lyckas hela vägen.


Varför spelar inte Niklas i Allsvenskan 2009?

Det är en fråga som du får ställa till dom allsvenska tränarna.

 
Berätta något om Niklas som vi andra inte vet?
Att det är en helt vanlig kille med ett gott hjärta, men det visste du väl redan? 

Vad tycker du om Kristianstadfotbollen?
Kul att damernas satsning lyckats och att man siktar på att ta nästa steg dvs inte nöjer sig med att ligga i allsvenskan. Då man är nöjd riskerar man alltid att rasa.
Nu väntar vi bara på KFF:s nästa steg... 

Vad tycker du om Supersexan? Har du sett någon match ännu?
Småklubbsfotbollen i vårt område har alltid engagerat många människor och jag kommer säkert se en hel del matcher i år, även "Supersexan".



Snabbfrågor:


Zlatan eller Henke? Båda är duktiga fotbollsspelare.

Milan eller Inter? Milan.

Åhus beachhandboll eller Alliansen? Alliansen.

Backstreet Boys eller Nsync? Nsync.

Innebandy eller Damfotboll? Damfotboll.

Serie A eller Premier League ? Båda har sin tjusning.

Brunetter eller blondiner? Det är det som finns innanför skalet som räknas- borde du veta Jetmir!

Fenix eller House of Baggels? House of Baggels, men Fenix är också ok.




Vi tackar Mats Nordgren för intervjun och önskar honom all lycka i framtiden!!


/ Jetmir


Kommentarer
Postat av: Anonym

Mycket intressant läsning! Tackar vi för, Jetmir.

2009-03-30 @ 21:54:52
Postat av: KFF

Mycket bra intervju!

Forsätt så Jetmir.

2009-03-30 @ 22:25:45
Postat av: Magnus

Brianna Banks eller Jenna Jamesson? :)

2009-03-31 @ 03:44:51
Postat av: Anonym

Satt också och bara väntade in frågan "Banks eller Jamesson?" :-)



2009-03-31 @ 16:16:21
Postat av: Jens

Det är löjligt att folk ska hänga upp sig på en fråga.

Jag tycker att intervjun var väldigt intressant att läsa. För även om Mats inte nämns allt för ofta i media eller runt om i stan så är han fortfarande en av Kristianstads bästa fotbollsspelare någonsin.



Det är dock synd att hans son inte fick ärva hela den talangen.

2009-03-31 @ 16:31:04
Postat av: Dzemal

Riktigt roligt att läsa intervjuer som gjorts med folk som verkligen kan fotboll.

Fortsätt så!

2009-04-01 @ 10:32:11
Postat av: Stefan

-gäsp

2009-04-02 @ 20:09:29
Postat av: jch

Var gärna med och rösta på vilket lag som vinner Damallsvenskan på min blogg.

2009-05-21 @ 20:43:55
URL: http://musikochfotboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0