Korruption eller passion?

Många pratar gärna om den italienska ligan när det diskuteras korruption inom fotbollen. Calciopoli som den senaste skandalen kallas på italienska är väl det mest tydliga exemplet. Skandalen fick senare även namnet Moggiopoli på grund av ärkeskurken Luciano Moggis inblandning. Moggi var bland annat ansvarig för systematiskt dopat Juventus spelare, mutat domare och till och med låst in en domare efter att Juve förlorat en match. Men som den maffiaman han är så har han givetvis klarat sig undan straff med undantag att han är avstängd i fem år från att verka inom fotbollen.

En del vill ju fortfarande hävda att han ställde upp för laget och jag undrar bara i så fall vad gränsen går?

Har min personliga favorit i avdelningen myglande fotbollspampar. Han heter Eurico Miranda och har varit president för  Vasco da Gama. Likt  många presidenter i sydamerika och sydeuropa så har inte heller han rent mjöl i påsen. Mutor, riggade val med mera. Varför är han min favorit då? Eurico har på ett sådant sätt kombinerat fotbollspassion med ett maktgalet tillvägagångssätt som gör honom till en riktigt intressant figur. Det som sticker ut mest, förutom korruptionen, är följande. I en match där Vasco fick tre man utvisade stormade den maktgalne Eurico in på planen och såg ensam till att matchen avbröts. Där har "Terror-Tommy" något att lära.

Något som jag också tycker är lite extra intressant är att Eurico vid tillfället var delstatssheriff och därmed immun mot åtal. Han blev dock inte omvald som delstatssheriff det påföljande valet varpå åtalen haglade över honom. Vad han gör idag vet jag inte.

Detta är bara ett exempel på den rådande korruptionen i Brasiliansk fotboll. Efter att ha läst en del om Brasiliansk fotboll så vågar jag säga att Calciopoli bleknar i jämförelse. Kolla bara youtube-klippet. Är inte domaren mutad eller vad?

Satt och funderade om vi har några lokala motsvarigheter på Moggi eller Eurico. Inte så mycket gällande korruption och mutor men som ibland går över gränsen. Den enda som dyker upp i huvudet spontant är Rinkabys eminente webmaster, Ekewald. Hans namn dök mycket överraskande upp på Skånebolls lista över bestraffningsärenden. Det ryktades om att den då sittande ordföranden i Rinkaby GoIF bland annat "angrep" domaren. Jag litar på att den gode Ekewald bjuder på detta och berättar hela historien. Har ni några fler exempel på personer, gärna lokala, som dragit passionen ett snäpp för långt?

* Vad ska KFF med Hiir-Salakka till? Satsa på en yngling istället!

* Troode faktiskt att "nyheten" att Fredrik Ahl stannar i BW-90 istället för att spela med KFF skulle komma tidigare. Undrar hur mycket/lite pengar han fick ut. Blir han återbetalningsskyldig KFF då? Jag vet inte!

* Calderon, ja ja, se ovan. Inte den första och inte den sista.

* City hade fått fem stycken Ricardo Quaresma för de pengarna eller något sånt. Sjukt!

* "Superfemman" har möte på måndag i Knislinge. Då spikas det sista.

// Johansen

 

Kommentarer
Postat av: Ekewald

Ajdå , jag trodde att den händelsen var fallen i glömska!

Det är kanske inte det mest stolta ögonblicket i mitt liv, och inget som egentligen skall återges.

I detta fallet så var det kanske inte så mycket passion för idrotten eller något så tjusigt utan snarare så att jag stod upp för mina spelare och för mitt klubbmärke.



Utan att gå för mycket in på incidenterna som skedde så kan vi väl konstatera att jag fortfarande är ledare i Rinkaby GoIF medan domaren i fråga blev utslängd från domarklubben pga av denna match.



Tack Johansen, för att du friskade upp minnet med denna härliga historia och ursäkta att jag inte vill nämna namn med mera.

Det är det säkert någon annan här som kommer att göra, förvisso!



2009-01-17 @ 23:52:24
URL: http://laget.se/rinkaby
Postat av: P-O

Henric, detta låter väldigt intressant.

Kan du berätta mer detaljerat är du snäll ?

2009-01-18 @ 01:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0