Veckans profil: Henric Ekewald


Ted "Broken bone" Sayadkhanian och Henric Ekewald

 

Nu är det dags för en intervju med mannen som ligger bakom en av nordöstra skånes mest lästa klubbsidor, laget.se/rinkaby.
 
Välkommen till jetlagg.blogg.se, Ekewald! Börjar med en klassiker bland idrottsfrågor. Hur känns det? 

Kanonskoj! Sett till tidigare sällskap som intervjuats på denna sidan så är det stort att räknas in bland de profilerna. En gammal stofil som förde en aktiv tillvaro i skuggan får äntligen vara med lite. Häftigt..

 

Fullständigt namn: Ulf Henric Ingemar Ekewald

Ålder: 39 (40 i sommar) Spelledigt den dagen och det är bra.

Familj: Min underbara fru Sohfi och min minst lika underbara son Wilhiam, 4 år

Yrke: Butikschef

Fritid: Familj, Rinkaby GoIF och Elitseriehockey. That`s me..

Klubbar du spelat i: IFK Knislinge, Vilans BoIF, Näsby IF, Rinkaby GoIF

Favoritklubb: MoDo Hockey

Favorithemsida: sportbladet.se, hockeyligan.se. lokalt tycker jag att Nosaby’s spelarrådsblogg är jäkligt välskriven och underhållande! Laget.se/rinkaby är väl för självklart, va?

Förebild: Min morfar, Henry Ekewald. Världens bästa man!

Bästa film: En privatfilm från början på 90-talet där Rinkaby mötte Tosteberga/Nymölla och jag gjorde 2 mål. Skämt åsido så Fightclub

Bästa bok: Vill inte låta obildad, men senaste bok jag läste var nog någon av Guillous Hamiltonböcker för en massa år sedan!

 

 Du är ju en av dem som verkligen bidrar till att lyfta den lokala fotbollen genom att skriva om bland annat supersexan samt skriva inlägg på de lokala bloggarna. Hur kommer ditt bidrag till lokalfotbollen 2009 se ut?

Fortsatt hemsida med intryck från sexan, som jag verkligen tror kommer att bli bra i år igen.Vi tappar derby, men jag tror att jämnheten i serien kan skapa ett stort intresse.Tippar på att 2 lag får svårt i år, men att resten kan vara med i princip hur högt i tabellen som helst.

Kommer att få möjligheten att vara lite närmare spelet i år eftersom jag skall agera hjälp till vår kanontränare, Rickard Andersson. Har saknat omklädningsrummet en hel del.Styrelserummet är inte lika roligt längre efter 7 år.Sedan blir det väl en eller annan runda i reservlaget kan tänkas!

 

Vilket är dina lokala favoritlag (exklud. Rinkaby)?

Det gör numera ont i hjärtat att säga att Näsby IF har den lilla platsen i hjärtat som är över när Rinkaby GoIF tagit sin del. Sedan måste sägas att jag högaktar de forna skitlagen Nosaby och VMA som vuxit sig stora.Åsums BK är på väg dit.

 

Vilka lokala fotbollsmatcher minns du från förra året (exklud. Rinkaby)?

Åhus IF-Åhus HBK i femman på Åhus IP var speciellt.Inte matchen så mycket kanske, men grejen runt omkring med folk och aktivitet.Bara Åhus IF häromkring kan gå iland med ett sådant proffsigt arrangemang, sedan får man säga vad man vill om Åhus IF för övrigt.

 

Vilken världsspelare idag skulle bäst beskriva den typ av spelare du var som aktiv. (Jetmir t.ex.hävdar att han liknar Totti eller Pirlo medan jag tycker han liknar mer Niklas Skoog)

Jag tycker att Jetmir påminner om David Villa, men det är förvisso mest utseendemässigt. För egen del så vet i katten. Svårt att beskriva något så jäkligt. Var en snabb mittback i Näsby, för att senare bli en snabb ytter i Rinkaby som gjorde mycket mål till att sedermera på ålderns höst bli en centralmittfältare med hyggliga fötter.Hur beskriver man något sådant?

 

Rinkabys eminenta hemsida är en av traktens populäraste. Vad beror det på tror du?

Under säsongen så uppdateras den ofantligt ofta och den reflekterar inte bara över Rinkaby`s förehavanden utan över sexan i stort. Kanske är det för att till skillnad från många liknande sidor så räds den inte för att kritisera. Jag har väl inte alltid varit så populär i vissa klubbar runt omkring. Senast var det Edenrydskillarna som inte var nådiga efter att jag dömt ut deras möjligheter, vilket jag fick äta upp ordentligt.

Sedan finns det numera ett större utbud på lokal information på nätet och utbudet gör att det lockas ännu mera folk till hemsidesvärlden.För inte så länge sedan fanns det vibyif.com och inte mycket mer.

Idag är det så utbrett så att en stor del av bladets lokala nyheter kommer från de lokala hemsidorna och bloggarna.

 

Bloggar du eller funderar du på att börja? Om inte, varför?

Nej ingen blogg för mig. Jag kan för lite om saker för att vara intressant!

 

Hur mycket tid snittar framför datorn per dag?

Min kära fru är en morgonmänniska utöver det vanliga samtidigt som jag är en nattmänniska så jag tillbringar mycket lite tid framför datorn på dagen. Däremot efter frugans läggdags så blir det några timmar. Under säsongen med matchrapporter och krönikor till laget.se/rinkaby så kan det skjuta i höjden ibland, men över året så snittar det väl på 3 timmar, kanske.

 

Lite tuffare frågor (hoppas du bjuder till):

När var du riktigt arg senast och varför?

Blir sällan arg! Blir istället ledsen och besviken då jag gärna tror alla om gott.

 

Hur tyckte du att er förre tränare Ted skötte sin övergång från Rinkaby till Näsby?

Menar du tidpunkten för förhandlingen kontra tidpunkten för den viktiga streckmatchen mellan klubbarna på Grönevi som än idag benämns som läggmatch emellanåt?
Eller menar du faktumet att hela Rinkaby’s spelartrupp helt plötsligt var lovligt byte under ”SillySeason”?

Säg såhär, som Tommy Söderberg skulle sagt: Vi vann 2 matcher mot Näsby ifjol och har planer på att göra det i år också!

 

Vad hände egentligen den där gången då du hamnade på Skånebolls lista över avstängningar? (För det har väl bara varit en gång eller?)

Ha ha! Hade en viss känsla för att denna frågan skulle komma!Usch då, det är en lång story.

I mycket korta drag så var det under en B-lagsmatch mot Kiaby där domaren inte riktigt uppträdde som en domare kanske förväntas göra!Jag var ledare i denna match och gick på linjen.

Utan att gå i för mycket detalj i detta lite pinsamma minne, så blev jag avvisad från idrottsplatsen av mannen i svart när jag ifrågasatte hans kommentarer till mina spelare.När en av mina unga spelare frågade på ett ordentligt vis varför han blåste så kom svaret att – Begriper du inte det så borde du inte spela fotboll.Eller kanske kommentaren att – Ni måste vara det sämsta fotbollslaget jag någonsin dömt!

Efter 25 minuter av andra halvleken så räckte det för min del och jag tappade konceptet en aning.  Kan inte ens räkna upp allt som sades i ordväxlingen mellan domaren och mig, men jag var långt ifrån den aggressive av oss båda. Det var när jag påstod att kanske det fanns en anledning till att just han fick döma i Division 4 reserv så åkte jag ut från IP.När spelare, publik och även motståndare ifrågasatte honom så avbröt han dessutom matchen och körde hem-

Summan av detta blev att jag inte fick spela fotboll på några månader samt att domaren blev utesluten ur domarförbundet efter några kontakter med dessa.

 

Vem av spelarna i Rinkaby skulle du skicka på en ilskekontrollkurs?

Det finns några stycken, så kanske en gruppresa? Får jag plocka en bara så måste det bli Martin Karlsson såklart.

Med Martins facit på kort utan att vara en särskilt ful spelare, så kanske det varit på sin plats. Lyckas man bli utvisad 10 minuter efter att domaren blåst av matchen för full tid i en match vi vunnit klart, som skedde på Grönevi i fjol så!

 

Vilken tränare/lagledare/spelare uppträdde sämst i förra årets upplaga av ”supersexan”?

Det är nya förutsättningar inför detta året, så förra året är lagt till handlingarna men visst skall det bli spännande att se hur Näsby IF skall hantera sin tränarduo!

 

Sedan du klev av ordförandejobbet i Rinkaby så hittades ingen ersättare. Ett år senare, har Rinkaby hittat en ny ordförande?

På årsmötet nu i dagarna så kommer det att föreslås en ny ordförande i klubben. Therese Persson. Den posten är löst och det är otroligt skönt.

 

 

Hörde även att det nu saknas en kassör? En av de viktigaste posterna i en förening. Vad är det som händer i Rinkaby? Försvinner engagemanget?

Det är oroväckande att klubben inte ännu hittat någon som vill ta hand om den, precis som du säger, viktigaste posten i föreningen. Saker och ting har ju en förmåga att lösa sig i slutändan och det gör det väl förhoppningsvis även denna gång, får vi hoppas.

Engagemanget försvinner? Jag vet inte egentligen om jag skall vara ärlig!

Rinkaby GoIF har förändrats lite de senaste åren.

När Rinkaby vann 7:an och därefter 6:an direkt 1999 och 2000 ,så innehöll laget uppskattningsvis 90 % Rinkabybor och intresset i byn var otroligt.

Då är det enkelt att rekrytera folk. När Rinkaby snittade på 120 betalande åskådare för 2 år sedan fanns det inga farhågor heller, men i takt med att de ”gamla” i Rinkaby slutat och ersatts med spelare från Kristianstad eller Åhus så är det klart att det blir annorlunda.

I den tilltänkta truppen i år är kanske 5-6 killar från Rinkaby.

Inget fel i det förvisso utan bara en naturlig utveckling i en liten by, men det förändrar mycket i föreningsstrukturen och det är det vi brottas med just nu!

Det Rinkaby GoIF har varit dåliga på som börjar visa sig nu är att fånga upp de killar som slutar spela fotboll och vi har inte lyckats få dessa att engagera sig i ledarroller efter ”karriären”. De killarna som idag står på expertbacken på hemmamatcherna är ju de som borde vara drivande i föreningen idag. Se på konkurrenten Vanneberga exempelvis som är ett föredöme på att fånga upp ledare.

Jag tar på mig en del i detta, eftersom under mina år som ordförande så var jag i princip överallt och nosade. Kanske man skulle släppt lite på gasen och låtit andra ta för sig mer!

 

Och så några avslutande frågor:

Vilken fråga tycker du att jag missade?

Någon fråga som jag kan svara hyggligt kort på, vilket jag annars har jäkligt svårt för.

 

Typ: Vad är du stoltast över i ditt idrottsliga liv?

Personligen är jag stolt över att ha bidragit en gnutta till att Rinkaby vunnit serien 3 gånger de senaste 10 åren. Att ha bidragit till att Rinkaby under de sista åren blivit ett lag som är stabila i 6:an och ett lag som folk känner till och räknar med, jämfört med för ett antal år sedan då ofta målsättningen var att ha åtminstone ett lag efter sig i Sjuan.

Att ha varit med på den resan är skithäftigt!

Resan har inte nått samma höjder som den gjort på andra orter, men det har å andra sidan aldrig varit meningen i en liten ort som Rinkaby.

Att bli intervjuad på jetlagg är också en fjäder i hatten!

 

Har pratat med flera ledare och spelare i både KFF och omkringliggande lag om vad de tror ligger bakom det faktum att många inte anser KFF vara stans lag. Klubbarna runt i kommunen verkar inte vara stolta över att t. ex fostrat spelare till KFF. Vad tror du beror på att många inte anser att KFF är stans lag?

Flera faktorer såklart. Det jag kan reta mig på är att jag inte tror att KFF har den blekaste aning om vad som händer i klubbarna runt omkring Kristianstad.

Du kan ha värsta talangen, men KFF missar det fullständigt.

Vi som varje helg tittar på fotboll runt om i byarna ser talanger i princip i varje lag som utan tvekan skulle kunna fostras till fotbollsspelare i nivå med KFF.

Men om inte KFF visar intresse för de små, så kommer de små aldrig att visa intresse för KFF. De lokala spelare som tar sig till KFF kommer väl uteslutande från Wä och Tollarp. Vad det beror på vet jag inte, men någon connection finns det säkert!

Jag saknar scoutning i KFF.  Spelar du idag i lag som Fjälkinge, Näsby eller Yngsjö så får du själv ta kontakt med KFF för att få prova. Det gör man förmodligen inte och då ringer VMA eller Nosaby istället och du hamnar på mellannivå.

Nej, intresse för småklubbarnas verksamhet så får KFF en del tillbaka med!

 

Vilka av följande profiler läser du gärna mer respektive mindre om?

Murat Isufi (Klubblös) Mindre

Niklas Nordgren (Livlös) Mindre. Tycker nästan synd om killen ibland

Mikael Thomasson (KFF) Profil?

Hampus Frank (Åsums BK) Mer för Hampus har en del att berätta

Fatos Gashi (Noasby IF) Fatos har hamnat en del i kläm anser jag. Fatos är en bra kille som ändrat sig angående vilken klubb han skall representera. Det gillar man inte i Näsby. Martin Bergwall gjorde ungefär likadant i övergången från Rinkaby till Näsby. Det gillade man däremot

Berat Gjyrevci (Bromölla) Vet jag mycket lite om så varför inte

Ted Carlsson (Näsby) Ted vet jag redan det mesta om, så definitivt mindre!

 

Har du ett förslag på en profil vi kan intervjua och i så fall varför?

Eftersom jag älskar den lokala fotbollen så skulle det vara roligt att få en annan vinkel på den.

Hur ser Niklas Nordgren ,som varit med om en del, på gräsrotsfotbollen runt Kristianstad?

Stefan Hjelm, tränare och hemsidesansvarig i  Vittskövle IF är en annan man med åsikter och perspektiv!

 

I egenskap av webb-guru, eldsjäl och åsiktsmaskin, vad tycker du kan göras bättre på jetlagg.blogg.se?

Beror på vad man vill uppnå. För att bli en viktig del i kompisgänget så skall man fortsätta precis som man gör. För att uppfattas som seriös bland bredare publik så måste Näsbytugget tonas ner så det inte blir en klubb för inbördes beundran. Både Jetmir och du har så otroligt mycket bra att skriva om så de interna skämten känns ibland dryga.

Jetmir är som bäst när den vassa, kritiska tonen finns. Han pallar med att tackla både hit och dit utan att bry sig och det blir bra läsning.

Du, Kristian är bildad och det märks i texterna.

Ni har båda sådan koll på både internationell och lokal fotboll så det är skrämmande ibland.

Jämfört med exempelvis mig som bara vet lite om Rinkaby och en del om MoDo…

 

Hur ofta läser du Jetlagg?

Varje dag, lätt

 

Snabbfrågor:

Real Åsum eller Real Näsby Näsby är inget Real, så Åsums BK

Text-TV eller Radio P4 Radio P4

KFF eller Nosaby Nosaby

Pelé eller Maradona Maradona

Innebandy eller Damfotboll Damfotboll är närmast sport av de båda

Håkan Mild eller Carlos Puyol Håkan Mild

Allsvenskan eller Elitserien Elitserien

Dribbla eller tackla tackla och sedan slå en ruggig macka

Åhus-Tillberg eller Winnö-Bonde Winnö-Bonde

 

Bloggen tackar Ekewald för intervjun och önskar honom lycka till i framtiden.

//Johansen


Kommentarer
Postat av: Chrisse

Anledningen till att mindre klubbar inte känner sig stolta när dom uppfostrar spelare till KFF är för att KFF spelar i en serie som inte sklijer sig speciellt mycket från övriga Kristianstadklubbar.

Ta tex förra året. Då skiljde det endast en division mellan KFF,Bromölla,Nosaby och VMA.



Dessutom så prioriterar inte KFF stans talanger eller egna produkter när dom har Ronnies pengar att kasta in.



2009-02-16 @ 08:59:03
Postat av: OIF

Jag håller nog med herr Ekewald. Jetmirs spelstil är väldigt lik Villas fast jeten har lite svårare för att göra mål.

Eller vad säger du Håkan?=)

2009-02-16 @ 10:54:15
Postat av: Natt

Han ser ju ut att vara Dags pappa...??

2009-02-16 @ 12:11:23
Postat av: Fd. KFF-spelare

Det finns många anledningar till varför man inte gillar KFF, en av dem är det Jetmir nämner i sitt förra inlägg. De har ingen humor!

2009-02-16 @ 12:15:43
Postat av: Kalle som älskar fotboll (HIF)!

Jaha, ännu ett påhopp på KFF! Ni borde fan vara tacksamma att vi har ett lag i landets tredje högsta division och inte bara en massa lag i gärdsgårdsserierna.

Om ni nu är så dj..la duktiga på att scouta och ta fram talanger från era egna lag, som är beredda på att lägga ner all den tid som krävs för att kravla upp från "bonaserierna". Hjälp då förtusan KFF att få upp ögonen för dessa talanger i stället, som enligt Chrisse inte prioriteras.

Det är väl bra om kommunen har ett lag som kan ligga så högt som möjligt, tyvärr finns det för mycket avundsjuka i stan. Det finns tyvärr inte så många talanger/fotbollsspelare som är beredda på att lägga 5-6 dagar i veckan på fotboll och försaka mycket annat.



Jag hoppas det går bra för KFF och även de lag där spelarna är nöjda med att lira i "bonaserierna"!



2009-02-16 @ 12:32:42
Postat av: Martin

Kan Ekewald svara varför han först skriver att han inte är intresserad av att läsa om Nordgren för att några rader längre ner ändra sig och svara med att han gärna vill läsa om vad Nordgren tycker gräsrotsfotbollen i stan?



Nu måste jag poängtera att jag inte är någon större fan av Nordgren utan bara vill veta vad Henrik egentligen menar.



Bra intervju annars!

2009-02-16 @ 12:57:05
Postat av: marcus

Trodde först det vart Dagge på bilden =)



Bra intervju!

2009-02-16 @ 20:20:34
Postat av: Anonym

Jag vet att du gillar mig martin!;)

2009-02-16 @ 21:57:44
Postat av: negan

Jag vet att du gillar mig martin!;)

2009-02-16 @ 21:58:10
Postat av: Robin

"Innebandy eller Damfotboll? Damfotboll är närmast sport av de båda"



Drygaste jag läst på Jetlagg. Och din "underbara" fru ska stå i köket och och sköta städningen annars blir det skillsmässa?

2009-02-16 @ 22:53:25
Postat av: dzemal

100kr på att killen som kallade sig för "Natt" är Negan...

Till "Natt": Han(Ekewald) kan inte vara Dags far då han inte skrev i CV;n(ovanför) att han behärskar målvaktsrollen.....en målvakt av Dags kaliber måste nämligen ha det i generna... ;-)

2009-02-16 @ 23:51:49
Postat av: Jetmir

Bara för att man inte ser damfotboll som en sport så innebär det inte att man ser ner på kvinnor.



Förstår inte varför man blir attackerad så fort någon yttrar sig negativt om damfotboll.



Sen så måste jag säga att det var en klockren intervju från Johansen och trevliga svar från Ekewald.

Men sen håller jag inte riktigt med dig när det gäller "Näsbytugget".

För om du verkligen går tillbaka lite så ser du hur lite jag skrivit om just Näsby.



Men som sagt det är mycket enklare för mig o skriva om det som händer runt omkring min omgivning än o skriva om det som händer i t.e.x Kiaby eller Venestad.



Självklart gör man sitt bästa men utan fakta så är det svårt o skriva om allt och alla.



Ta Patrik Persson som ett exempel. Han jobbar heltid med att skriva om den lokala fotbollen i stan men ändå kan han inte ett skit om dom flesta föreningarna.

Därför väljer han att skriva noveller om Åsums kvalrysare om K-boys alla juniorvärvningar eller om Svahn behöver använda behå eller ej under matcherna före allt annat.



Jag uppskattar att det är runt en 500 personer som dagligen läser denna blogg.

Hur många fler fotbollsintresserade tror du det finns i Kristianstad egentligen?



Men annars håller jag med dig Henric i mycket av det du skriver.

2009-02-17 @ 00:10:23
URL: http://jetlagg.blogg.se/
Postat av: Natt

Jag heter inte Negan jag heter Natt.

Jag är Dags mörkare sida.

Jag tycker Jetmir ska göra en intervju om Dag.

Jag kan få ställa några frågor.

2009-02-17 @ 12:19:57
Postat av: Ekewald

Robin, Robin!

Jag vet fan inte vad du menar med att frun skall stå i köket!

Hur fanken du har läst mina svar för att dra den slutsatsen vet jag verkligen inte, men jag föreslår att du gör om det!

Hur min underbara fru blir placerad i köket bara för att jag inte är en fanatiker av damfotboll får jag inte ihop.

Kan jag tillägga att frugan skrattade rätt gott när hon läste ditt "smarta" inlägg!

2009-02-17 @ 17:39:56
URL: http://laget.se/rinkaby
Postat av: Johansen

Ha ha ha! Folk drar sådana slutsatser. Jag tycker inte heller damfotboll är särskilt intressant men väljer det framför innebandy vilken dag i veckan som helst. Hemma är det jag som står i köket och som kvinnoförtryckare ser jag till att tvinga min sambo att köra bilen till Maxi och handla.



Vad vet jag då min senast lästa bok är Max potta.





2009-02-17 @ 18:06:20
Postat av: Magnus

Ang. diskussionen med KFFs realation till småklubbarna i stan så kan jag jämföra med ett exempel i Växjö.

Här anställde Öster Hasse Backe för att få hjälp i föreningen. Men inte för att utveckla östers spelare utan för att hålla i tränarutbildning för östers juniorlag och samtliga lokala fotbollsföreningar!



Genom att tränarna får bättre utbildning anser man att ungdomarna i dessa föreningar kan få bättre träning och förhoppningsvis hamna i Östers A-trupp om man är mogen för detta. Skulle det någonsin kunna hända i KFF?

2009-02-18 @ 17:20:00
Postat av: Johansen

Detta är sannerligen ett dubbelbottnat problem. Tror knappast det bara är KFF eller småklubbarnas fel.



Det som Magnus beskriver gör att små orter kring Växjö är stolta över att bidragit med spelare till Öster. Har pratat med flera personer med rötter i bl.a Moheda och Lammhult. Jag har inte hört att det fungerar så i Krstd. I detta exemplet får ju Öster så mycket mer tillbaka än vad de ger. Väl investerade pengar!



Om KFF skulle ändra inställning gentemot klubbarna omkring skulle det hjälpa? Men det kanske inte är så enkelt.



Micke Nilsson som lyste i sexan en preiod, blev han inbjuden att träna/provspela med KFF innan han valde Åhus HBK? Vet inte, bara undrar. Finns det fler exempel på talanger KFF missat på grund av denna "inställning"?



2009-02-18 @ 17:45:08
Postat av: Kristianstads FF spelare

Vad ska vi med "talanger" till när vi har Ronnie Larssons skattkista?

2009-02-18 @ 18:43:01
Postat av: Talangjägare!

Vilka talanger har vi då i Kommunen som inte KFF har sett???

2009-02-19 @ 08:51:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0