Dessa utlänningar!

Vackra ögon


Satt och lästa Kristianstadsbladet igår morse och fastnade då för spalten Jourhavande reporter. För er som inte vet vad den handlar om så innebär det att folk ringer in om allt möjligt. För det mesta är denna spalt Kristianstads klagoforum nummer 1. Folk ringer in och klagar på bilister, fotgängare, hundägare, kommunen, ungdomar, tidningen....you name it!

Denna gång så handlade några av samtalen om hur hemskt det var att tjejer från Milnerskolan hade varit tvungna att bära slöja vid ett besök  moskén i Näsby. Ganska självklart tycker jag, det var ju dessutom ett frivilligt besök. Men nej nej, här så kom rädslan för annorlunda seder och bruk fram. En kommentar var t. ex  "Vill de tvunget bära slöja kan de bosätta sig i muslimska länder". Redan där så började det handla om något annat. En annan kvinna som "tar seden dit hon kommer" klagade över att invandrarna "får ha kläder på sig när de badar och måste ha speciella tider i simhallen".  Så nu var det inte längre muslimer utan invandrare damen klagade över. Jag säger som Lars Ekborg; "Bara bunta ihop och slå ihjäl dem!" *
Sista kvinnan klagade över att invandrarna var otacksamma och att de bara klagade över svenska samhället.

Från att handla om en skolklass där tjejerna var tvungna att bära slöja så gled det snabbt över till något helt annat, människors okunskap och främlingsrädsla. Kom ihåg att för ett par år sedan så läste jag samma spalt där "samma" folk ondgjorde sig över att kronfågel skulle börja med halal-slakt. Detta hade säkerligen inneburit arbetstillfällen till Kristianstad men nej nej, halal-slakt var ju så hemskt och grymt sätt att slakta djuren på. Pratade då med en anställd på kronfågel som sa att den enda korrigeringen var att de hade varit tvungna att vrida "giljotinen" ett par grader så att den pekade mot Mecka.  Kommentarerna i Jourhavande reporter gled även då över till handla om människors rädsla. Vet inte om det blev halal-slakt på kronfågel.

Tyvärr så är det oftast dessa rädda människor som ringer in till sådana här klagomurar som Jourhavande reporter och jag undrar om det inte också är exakt samma människor som klagar över bilister, fotgängare, hundägare, kommunen, ungdomar, tidningen, u name it!

Angående min * lyssna på youtube-klippet nedan, en riktig klassiker.

Johansen



Kommentarer
Postat av: Jetmir

Fördomar och rädsla mot det okända kommer alltid att finnas. Tyvärr !



Man ska aldrig glömma sina seder och traditioner men jag tycker att man ska anpassa sig lite också.

Anpassar man sig inte så kommer man aldrig in i samhället.

2008-12-06 @ 11:27:15
Postat av: Johansen

Så sant!



Av samma skäl som du tar av dig mössan i kyrkan, ska kvinnor ta på sig en slöja i en moské eller en kippa i en synagoga. Med respekt kommer du långt i alla samhällen.



Det kommer en uppföljare till detta inlägg, en lite roligare sådan.

2008-12-06 @ 11:37:32
Postat av: Arber

Fördommar kan vara ganska kul ibland. Men tyvärr så finns det folk som har vissa mörkare tankar i huvudet och med det lite annorlunda fördommar.



Alla har olika fördommar, sorterar folk i olika fack och så, men vissa tror eller rättare sagt är helt övertygade om att det är så som de tycker.

De människorna bär oftas mycket hat inom sig, ofta för att de är missnöjda med sin egen situation.



Jag har också fördommar men jag behåller det oftast för mig själv för jag vet att jag egentligen har fel, trots att jag har rätt.



Jag hade till exempel en teori om att alla kurder hade kniv på sig, och att dem så fort de känner sig lite trängda väljer att hugga någon med den. Men igår så såg jag och Jetmir minst 15 kurder skrika och slåss mot varandra. Vi stog ungefär 20 meter bort och gissade när kniven skulle upp. Nu! Nej nu kommer det! Nej, nu!



Men de drog fan inte upp någon kniv. Jag va sjukt besviken. Kom ju på att jag hela tide hade haft fel om en sak... ?!

2008-12-06 @ 13:08:42
Postat av: Matte

Anpassa sig lite?? Moskeer är inte anpassningar?

Som att en svenskfamilj skulle öppna o´learys i beirut eller nått

2008-12-06 @ 14:01:36
Postat av: Johansen

Vad menar du Matte?

Har träffat på många svenskar som öppnat "krogar" runt om i världen. Har också besökt svenska kyrkor utomlands. Missar nog din poäng. Du får gärna förklara dig.

2008-12-06 @ 15:31:09
Postat av: Cantona

Det var mycket bättre när den här bloggen handlade om viktiga saker, som supersexan samt lokal fotboll när den är som bäst! Hade jag velat läsa om främlingfientlighet finns det säkert en blogg om det.

2008-12-06 @ 16:10:04
Postat av: Johansen

Verkar som ämnet skrämmer dig. ;)

Svårt att blogga om bara lokal fotboll varje dag, så mycket händer det inte under silly season. Vet inte hur länge du följt bloggen men den handlar inte BARA om fotboll. Det har den aldrig gjort även om den är en stor del av både mitt och Jetens liv.



Håll ut det kommer nog ett inlägg som handlar om fotboll snart. Under tiden kan "Cantona" bidra med ett inlägg i någon av de fotbollsrelaterade blogginläggen.

2008-12-06 @ 16:27:42
Postat av: Goran

tummen upp för det här inlägget och dina kommentarer, Johansen. Tyvärr så kommer fördommarna alltid att finnas.

2008-12-06 @ 17:14:02
URL: http://ottifemma.blogg.se/
Postat av: Bilden

Var hittade du bilden till bloggen Johansen....nice :)

2008-12-07 @ 00:05:22
Postat av: Bilden

bilden i inlägget alltså...på kvinnan med slöjan

2008-12-07 @ 00:06:10
Postat av: ari

Är hon osklud? hon kan inte vara oskuld om hon tar bild och lägger på internet!!!

2008-12-07 @ 02:29:22
Postat av: 44

det är johansens ex

2008-12-07 @ 02:43:25
Postat av: Dzemal till Ari

Om hon är Johansens ex då är hon definitivt oskuld........ hehehe

2008-12-07 @ 12:03:30
Postat av: Till Johansen

Nu får du svara... :P

Var har du hittat bilden? Vem är hon?

2008-12-07 @ 22:55:15
Postat av: Johansen

Hur skulle det se ut om jag avslöjade det på bloggen?

2008-12-08 @ 13:02:58
Postat av: Bild

vilken tidning/magasin/sida?

Källan alltså...och inget min mobil etc :P

2008-12-08 @ 17:03:37
Postat av: Bild

http://chicagoagainstobama.files.wordpress.com/2008/06/hijab.jpg

2008-12-08 @ 17:06:30
Postat av: Johansen

Nu måste Jetmir betala royalties. :(



2008-12-08 @ 18:33:21
Postat av: Linda

Tycker det e skittrevligt med variation i ert bloggande! Lokal fotboll e ju inte det enda viktiga som sker, klart som fan ni ska diskutera sådant som ni tycker är intressant & relevant för stunden! =)

2008-12-11 @ 00:44:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0